7 idei pentru a ne invata copilul ce este ploaia .

Ploaia din copilarie este mai mult decit un fenomen al naturii, este acea combinatie dintre interzis, aventura si joaca.

Imi amintesc cu drag de ploile calde de vara, erau un prilej numai bun pentru mine si surioara mea de alergat descult, de maturat ograda, era doi in unu maturata si spalata deodata. Ne ascundeam sub patura si tremuram la fiecare tunet si fulger, iar dupa o ploaie buna faceam cu prietenii mingi din glod apoi le uscam la soare, era veselia copilariei.

Amintiri din dulceata copilariei avem nu doar noi, dar si parintii nostri. Ai mei foarte des imi povestesc cum pe la 2-3 ani la fiecare ploaie ma gaseau sub stresina sa ma ploaie sa cresc mare si am crescut chiar destul de inaltuta :).
Veselia ploii din copilarie m-a facut sa imi doresc amintiri de neuitat pentru Lia. Inca din primele ei luni de viata am profitat de plimbari prin ploaie, cu caruciorul imbracat in pelerina, iar  ochisorii ei maslinuta urmareau siroaiele care alergau pe pelicula. Totusi primele emotii ale ploii copilul meu le-a trait abia luna trecuta (la 1 an si 3 luni).

Aveam o iesire urgenta la banca insa ploua, totusi mi-am zis : De ce nu? 🙂 mai ales ca are pelerina. Zis si facut, am imbracat pelerina peste scurta, am luat  umbrela si a inceput aventura.

A fost de neuitat, Lia se mira
-Mama, apa tot tot, flo (florile) apa , iaba (iarba) baia tot tot, aaa (umbrela) mama, Lia, bebe…tata ???( 🙂 unde-i)
Reactia ei la ploaie m-a emotionat si m-a inspirat sa descoperim ploaia impreuna. La intoarcere am decis sa o las sa faca primii pasi prin ploaie si baltoace, 🙂 chiar daca nu avem inca cizmulite de cauciuc.
In momentul in care i-am dat umbrela am fost mirata sa descopar ca ii este frica de ea, a privit-o de departe dar nu a atins-o.

Photoeditor1463549657157

Primii pasi in ploaie au fost tot rezervati, dar in citeva clipe de analizat curiozitatea a invins si a inceput explorarea, doar ca de data asta scurta, insa i-am promis ca atunci cind va fi mai cald vom continua 🙂 .


Curiozitate si nedumerirea Liei m-au inspirat sa continuam ” lectia practica de stiinte ale naturii” acasa prin citeva activitati:

– Cintece educative

Totul a inceput de la acea  frica de umbrela. Cind am ajuns acasa am ales citeva Cintecele cu Ploaia si desigur cu Umbrele.

Rain,rain go away, Itsy Bitzy spider si Vine ploaia pic pic pic au fost binevenite.

Rezultatul s-a vazut imediat dupa ce am ascultat, comentat si dansat cintecele despre ploaie, ea a dus papusile sub umbrela (pe care o lasasem special la vedere sa se usuce).

– Cartile-poarta spre tot ce e nou.

2016-05-18_08.08.14

Inca de pe la 6 luni Lia a prins gustul cartilor cu imagini, am facut un obicei placut de a citi inainte de somn eu la somnul de masa, tati la cel de seara. Nici de data asta nu am scapat ocazia de a o bucura cu imagini despre Ploaie, desigur ca mami comenteaza cu “povesti” fiecare centimetru de pagina.

Unde e mai dulce cititul cartilor decit in brate la mami si tati, aici se nasc adevaratii cititori!

 

– Lectia senzoriala de la mami

 

Photoeditor1463547341538

Cit am adormit-o pe Lia, frica aceea a ei de umbrela nu imi iesea din cap si cautam idei cum sa o alung din start. Am ales sa ii pregatesc o lectie senzoriala cit doarme ea. Repejor mi-am adunat materiale (jucarii si citeva detalii din alte proiecte diy ) si i-am ilustrat ploaia senzoriala.

Am facut:

-o umbrela din ata, pelicula si un pai,  pe care le-am prins cu pistolul de clei fierbinte (pot sa va sugerez si un Tutorial umbrela din hirtie),

-un soare din ata si cleste de lemn,

-nourasi tot din ata prinsa in paianjen,

-Iarba, din niste bucati de plasa decorativa prinse cu pistolul de clei fierbinte.

-jucariile au servit ca detalii pentru “povestea ploii”

Cind Lia s-a trezit o astepta totul pregatit.

 

Photoeditor1463544039694

A fost placut surprinsa. Intii a analizat totul din brate la mine, in timp ce ii descriam compozitia printr-o poveste inventata pe loc, incurajind-o sa repete cuvinte apoi desigur a pipait si imprastiat toate  detaliile 🙂 .

2016-05-18_08.23.32

-A doua etapa  a fost si mai interesanta i-am prezentat  Ploaia si rolul umbrelei, i-am demonstrat ca daca nu avem umbrela ploaia ne uda. Lectia practica am petrecut-o intr-o tavita cu apa, cu ajutorul caldarusei gaurite pentru nisip si o papusa cu umbrela.

Probabil ati inteles ca am avut apa peste tot dar eram pregatita cu tot ce trebuie ca sa inlatur rapid efectele ploii 🙂 . Acest joc i-a placut mult, o tine ocupata in baie deja de o luna 

 

– Soarele vesel si curcubeul din inele

au tinut-o apoi pina seara ocupata intr-un joc continuu sub umbrela, gata cu frica :).

In povestea de prezentare a ploiii senzoriale i-am spus ca florile cresc daca le ploua si se urca pe scaun linga umbrela zicind: poua Iia maie (ploua Lia e mare 🙂 )

Apropo soarele din cleste este o activitate binevenita pentru motorica fina, iar pentru copii mai mari o metoda buna de invatat cifrele, formele, culorile,alfabetul si chiar cuvinte (de ex. cuvinte in Engleza cu traducere, sinonime sau antonime).

La fel si curcubeul cu inele e un ajutor pentru invatarea culorilor, cifrelor si notiunile mare -mic mare -mai mare, mic- mai mic.

– Citirea cartilor sub umbrela

de atunci a devenit un must do pentru noi.

– Picteaza in amprente

Photoeditor1463552028511

 Am incercat sa pictam deja in alta zi pentru a nu-i incarca ziua cu prea multe activitati, deasemenea pentru a recapitula si a continua bucuria ploii. Puteti vedea detatii  aici

Chiar daca Lia are doar 1 si patru luni  ii place mult sa invatam prin joc lucruri noi. Este o placere deosebita sa o aud apoi incercind sa utilizeze in context cuvinte pe care le invatam.

Tema ploaia este deja insusita, de o luna o tot aud vorbind despre ploaie si recunoscind ploaia.  

Pentru ai pastra acesta pofta de a invata prin absorbtie niciodata nu o presez sa memoreze, sa repete, sa incerce doar ne jucam.

Sa petrec timpul jucindu-ma cu fiica mea intrece orice placere, e momentul nostru pe care il vom tine minte mereu.

Va indemn sa petrecem si mai mult timp jucindu-ne cu copiii nostri caci noi sintem “jucaria” lor favorita.

 

 

Daca v-a placut placut articolul dati Like\Share si va astept cu drag cit mai des aici si pe pagina mea de Facebook Copilaria mamicilor pentru a fi la curent cu articole noi.

 

Cu drag, Angela, mamica Liei.

 

 

 

 

6 thoughts on “7 idei pentru a ne invata copilul ce este ploaia .

Leave a Reply

