Salina Turda, o escapada în regatul de sare. + Idei pentru un city break reusit cand mergi cu copil mic.

Stiu ca sunt perioade cand simtim cu totii ca avem nevoie sa ne incarcam bateriile, sa evadam din rutina, sa ne bucuram ochii si sufletul cu frumuseti noi, sa revenim apoi  mai impliniti, motivati si inspirati de frumos.

Toamna asta am am avut sansa sa simt ca am gasit inca un loc din acesta, din categoria de am vazut si mai vreau… am petrecut doua zile in Turda, destinatie aleasa pentru a descoperi Salina Turda, Romania.

Va intrebati ce am inteles din doua zile intr-un loc unde lumea merge sa trateze caile respiratorii si nicidecum doua zile nu e suficient pentru un tratament?

Am inteles ca vreau sa revin, ca ce am vazut m-a impresionat , mi-a incarcat bateriile , mi-a adus portia de amintiri dintr-o escapada reusita.

Noi am ales sa facem aici un popas in una din calatoriile noastre prin Romania impreuna cu Lia, cand fara popasuri bine planificate iti ratezi vacanta si iti ingreunezi cu mult calatoria. Am preferat sa il numim un popas de Descarcare, de oboseala fizica si morala.

Buuun, gata cu emotiile sa va zic totusi cu ce ne-a impresionat salina Turda.

Am ajuns in Turda destul de tarziu pentru a vizita salina, nu ne incadram deja in orele de intrare, asa ca am admirat targul din parcare, sunt o mulțime de magazine improvizate in casute din lemn care oferă spre vânzare suveniruri tradiționale, de la costume populare, la celebrele linguri din lemn sau brelocuri cu chipul lui Arsenie Boca. Noi doua ne-am bucurat sa admiram o varietate larga de jucarii handmade, desi ne-am retinut sa cumparam caci abundam in jucarii la moment.

Targul ofera si o multime de tarabe cu delicii traditinale, dar si fast food, dupa 3 ore petrecute in salina, unde nu e voie sa ai mancare cu tine, te pomenesti cam flamand, aerul sarat e vinovat de apetit si tare multi ajung sa isi potoleasca foamea la ele, uita ca fast food -ul nu e”chiar” 😉 sanatos.

Dupa vizita targului ne-am grabit sa cautam cazare ca e cam problema daca nu ai rezervat, tare greu am gasit.

Dupa cazare am trecut la cautat loc bun pentru a bucura stomacul cu mancare potrivita si pentru copii.

Am primit recomandarea sa mergem la o pensiune din zona, care insa nu ne-a convins sa revenim si la cina.

Cina insa s-a facut implinita la restuarantul din apropiere, un local nu departe de salina il poti observa chiar din parcarea salinei. Este unul destul de placut  ca local, linistit, curat si cu meniu traditional romanesc, il recomandam pentru o cina si maxim un pranz desi pare ca au un meniu variat e greu sa ramai impresionat si la a doua vizita, multe din meniu nu sunt disponibile. Neavand mare alegere in zona in care eram cazati am mancat amandoua zile doar la ei.

Am revenit pentru ca aveau am mai zis un meniu cat de cat potrivit si copiilor, spatiu verde cu topogan si un mic teren de joaca , iar personalul dragut si atent cu copiii, cat am asteptat comanda i-au adus creioane si foi de colorat Liei, iar pentru a ne da timp sa mancam au stat si s-a jucat cineva din chelnerite cu ea, cred ca le-a cucerit ea cu zambetul de s-au implicat asa de mult.

Ne-am facut ziua plina de emotii pozitive profitand de o plimbare in centrul orasului Turda, este unul cu o arhitectura frumoasa care te cucereste si te cheama sa revii sa il descoperi la pas.

dsc06046dsc06043dsc06045dsc06044

Salina am vizitat-o a doua zi, inca de la intrare ne-a impresionat prin modernism, acum doi ani vizitasem salina Praid a carui intrare e exact la polul opus, parca intri in istorie. Salina Turda de fapt are doua intrari are si una veche, cu iz istoric, noi insa nu ajuns la ea, doar in poze am admirat-o.

Coborarea in primul nivel al salinei este lina nici nu o simti (spre deosebire de Praid) trepte sigure la coborare,deloc alunecoase, o scara luminoasa care te duce  apoi in acele holuri tip coridoare de sare unde incepe adevarata uimire.

Pereti uluitori prin desene formate de sapaturi, un aer sarat care te ameteste putin la inceput ( mai ales pe cei ca mine care au rau de locuri inguste si putin luminate), simti ca incepi o calatorie subterana pe care nu o vei uita.

dsc05941 dsc05937dsc05944dsc05946

Salina Turda este cea mai veche din lume  , datand  din sec 17, este ca un muzeu subteran infrumusetat de urmele istorie si a timpului.

Noi am ramas profund impresionati :

de sala Crivacului.

“Este o cameră octogonală în care este montat un troliu cu ax vertical cunoscut sub denumirea de „crivac” sau „gepel” .

Acesta era acţionat prin forţa cailor şi servea pentru transportul pe verticală a sării exploatată din mina Rudolf, de la nivelul vetrei acestei mine până la nivelul galeriei de transport, prin intermediul puţului de extracţie situat în camera vecină. Crivacul are anul construcţiei sale sculptat pe axul maşinii – 1881. Utilajul descris a înlocuit un altul, de dimensiuni mai mici, care a fost montat în anul 1864. Este singurul utilaj de acest tip din toate salinele din România şi probabil şi din Europa care se păstrează pe locaţia lui iniţială.”(…)

dsc05976dsc05975

Sala puţului de extracţie al minei Rudolf, prin utilajul pastrat,

Sala ecourilor

dsc05938

Frumusetea galeriiloe incrustate parca in gheata,

Adevarata uimire a inceput cand am ajuns la scara bogatilor, crezand ca nu mai e nimic de vazut ne gandeam sa nu coboram ca ar fi fost greu cu fetita in brate, totusi curiozitatea a invins, am ramas uluiti de frumusetea descoperita.

“172 de trepte te conduc spre vatra minei. Se coboară 13 „etaje”, la fiecare pod de odihnă fiind marcat în perete anul în care a fost exploatat nivelul respectiv.”(..)

Va las sa va imaginati cum am coborat noi cu Lia in brate aceste scari, imaginea feerica ce ne astepta jos era mare motivare.

Este si un ascensor panoramic,era insa prea mare randul si am ales calea scarilor.

dsc06003dsc06004dsc06011dsc06022dsc06020

Aici ne-am bucurat de teren de joaca, de multa sare pe jos (mare fericire pentru copii sa simta cum misca sub talpi) si de analizat in detaliu craiasa de sare.

Daca sa compar la salina Praid, am fost acolo cand eram insarcinata,de acolo am ramas cu amintirea unui teren imens de joaca, cu pereti amenajati cu jocuri de catarat cu multa forfota si voci de copii, salina Turda mi s-a memorizat prin liniste, frumusete extraordinara creata intre natura si lumini, si lacul cu barcute de la etajul inferior pe care l-am vazut doar de sus, ramane sa coboram alta data pentru o plimbare cu barca,

dsc06029

E feeric de frumoasa aceasta salina, iti incarca bateriile prin emotiile pozitive care vin odata cu uluirea.

Avand in vedere ca nu poti sa ai mancare cu tine in salina, am fost nevoiti sa ne grabim pana venea foamea copilului, desi oricum am prins putin din mofturile de foame cat am stat in coada pentru a lua ascensorul.

Daca mergeti cu copiii alegeti sa va intoarceti pana la somnul de la amiaza sau sa profite de somnic in salina, dupa ce ati luat pranzul.

Un alt sfat ar fi referitor la hainute, este o diferenta destul de simtitoare intre temperatura de la suprafata si din adancimea salinei, eu am avut cu mine o scurta subtire, un palton, doua caciulite, una mai subtire alta mai calduta, am imbracat-o treptat cat am coborat  si invers am dezbracat-o la fel treptat la iesire.

Scara spre iesire este foarte luminoasa si deloc greu de urcat, nu este abrupta chiar potrivita sa incurajati un joc urcand treptele, sa le numarati sau sa le puneti un nume.

Cand iesi din salina simti ca ai fost in povesti subterane.

Chiar daca alegeti ca si noi sa nu va intoarceti dupa masa in salina, sunt destule puncte turistice care se asteapta vizitate si descoperite.

Chiar alaturi de salina este un club de echitatie, Lia a fost fericita sa vada multi cai frumosi.

dsc06050dsc06056

Deasemenea in apropiere am vazut indicator spre gradina zoo, insa noi nu am ajuns acolo.

Voi adauga cateva link-uri utile daca va surade destinatia.

Aici informatie in romana Aici Informatie in engleza si Informatie in franceza.

Cu un simplu search pe google veti gasi si mai multa informatie.

Azi am depanat din amintiri din categoria Dor de duca si am inceput un compartiment nou al blogului Calatorim in trei.

Va mai astept pe blog si pe pagina de Facebook , cu un Like sau Share ajutati un blog mic sa devina mai mare si il trimiteti mai departe in lume.

Va multumesc ca sunteti aici.

Pe curand.

Cu drag, Angela ❤

Leave a Reply

