14 Ways to Prepare your kids for Daylight saving time

14 idei pentru ati pregati copilul pentru schimbarea orei

Mami încă nu vreau la culcare, e incă timp de joacă…

In câteva veti auzi aceste cuvinte, se trece la ora de vară, iar copiii se vor lăsa şi mai greu convinşi să meargă la culcare, nici nu mai pomenesc deja de trezitul cu o oră mai devreme dimineaţa pentru cei care merg deja la grădiniţa sau la şcoală , e un adevarat chin.

Îmi amintesc  că în primul an de viaţă a fetitei noastre cand s-a schimbat ora de vara ea avea inca chef de gungurit la ora de somn, însa la trecerea la ora  de iarna se trezea cu noaptea  în cap.

Asta m-a motivat să caut informaţie care m-ar ajuta să o obisnuiesc din timp cu aceasta trecere.

Trecerea la ora de vara are loc, de obicei, in ultimul weekend din luna martie. Ora 3 devine ora 4.

Ora de vara a fost introdusa pentru ca oamenii sa se bucure cat mai mult de lumina naturala de la soare, mai ales ca dupa echinoctiul de primavara ziua va fi mai lunga.

S-a ales ca ora 3 sa devina ora 4 deoarece se considera ca la aceasta ora majoritatea populatiei doarme si nu va fi perturbat niciun program.

Totusi organismul simte aceasta schimbare deoarece somnul se reduce automat cu o ora. Pentru a se obisnui, celulele organismului vor avea nevoie de cateva saptamani pentru a se reface.

Noi adultii  ne obisnuim mai usor daca ne concetram sa nu mai comparam “ora veche” cu “ora noua”, copiii insa se adapteaza mai greu, in special bebelusii si cei pana in 2 ani.

Deoarece lumina naturala este un factor important in reglarea productiei de melatonină, hormonul care reglează somnul, iar copiii nostri, mai ales in primii doi ani de viata sunt influientati mult de lumina in ce priveste ceasul biologic.

Deci, dragi parinti aici fara pregatiri nu avem cum depasi perioada fara a simti urmarile. Am fi prea norocosi sa explicam unui copil mai mic de 2 ani ca de azi de culci cu ora mai devreme.

Iata cateva modalitati care pe noi ne le aplicam pentru a depasi perioada.

1. Pentru a face fata cu brio schimbarii inca din primele ore, este recomandat consumul a cat mai multor fructe si legume. Corpul trebuie revitaminizat dupa ora pierduta de somn, pentru a-i creste rezistenta in timpul zilei.

2. Un truc care da efect 100% -Schimbati ora si nu va ma ganditi cat ar fi fost pe “ora veche”.

Urmatoarele sugestii vor fi pentru copii.

Din informatia adunata din sursele in engleza si in engleza am inteles ca secretul e in ora de mers la culcare, de aici se incepe.

Din sursele in romana mi-au placut sugestiile  consultantului pentru somnul copilului de 0-4 ani , Mona Ciurezu, voi incerca sa le redau si va las si sursele la sfarsitul articolui.

Avem doua variante pentru ai obisnui, in dependenta de copil.

Insa pana alegem care varianta aplicam este important sa ne dam seama daca copilului i se va potrivi, deci secretul este sa ne cunoastem bine copii.

3. Trecerea directa

Adica, daca avem copii peste 2 ani, continuam in ziua de duminica rutina obisnuita, adaptand la noua oră atat programul de masa, cat si somnul sau alte rutine pe care le avem. Daca avem un copil odihnit si daca noi vei fi consecvente(ti) cu regulile pe care le impui, totul o să fie floare la ureche. In cateva zile nici nu o sa mai ziceti ca s-a schimbat ora!

4. Trecerea pas cu pas, adica treptata

 Aceasta modaliate este cea mai buna solutie pentru copii de sub 2 ani, care nu reactionează la fel de bine la schimbari,ei au au nevoie de o abordare graduală.

Incepem prin a muta somnul de zi si ora de culcare un pic mai devreme . Somnul de zi și somnul de noapte pot fi incepute cu 15 minute mai devreme  sau mai tarziu decat de obicei, insă nu mai mult de atat pentru prima zi, pentru a nu risca ca copilasul sa piardă fereastra de somn, cand corpul secreta melatonina si are parte de somnul cel mai odihnitor.

În următoarele 3 zile modificam in fiecare zi cu cate 15 minute atat somnurile de zi, cat si ora de culcare. Daca ca parinte stii ca ai un copil care se adaptează mai greu sau este deja obosit, este recomandat sa nu facem modificari de cate 15 minute in fiecare zi, ci o dată la 3 zile, pentru a da mai mult timp corpului sa se adapteze cu noul program. Daca constatam la un moment dat, dupa o mutare de seară, ca dimineata se trezeste mai devreme decat de obicei (acesta e scopul nostru sa nu uitam asta) si se trezește suparat, inseamna ca inca nu este pregatit pentru schimbare. Revinim atunci pentru cateva zile la ultima modificare pe care am făcut-o, dandu-i astfel puțin mai mult timp să se adapteze. Mutăm apoi din nou cu 15 minute somnurile.

Daca vorbim despre pregatirea pentru trecerea la ora de iarna respectiv mutam somnul un pic mai tarziu folosind schema de mai sus adica putin cate putin bebelusul  fi pus la culcare seara mai tarziu, va fi hranit nitel mai tarziu la fiecare ora de masa si si va savura prizele de somn amanate cu inca 10-15 min de somn astfel in ziua trecerii nu te vei pomeni ca el se trezeste cu noaptea in cap asta fiind unica problema, eu zic ca e mai putin problematica aceasta trecere comparand cu trecerea la ora de vara.

Ok! Ma intorc la trecerea la ora de vara  si aduc de la acelasi consultat mentionat mai sus

+4 sugestii care te-ar putea ajuta indiferent de cum vei face trecerea:

1. Duminica dimineata, ba chiar cateva zile sau săptamani după mutarea orei, copiii se pot trezi mai tarziu. Este foarte important să fim consecventi si sa nu ne lasam copilul să doarma lung si nici  sa nu-si inceapă ziua mai tarziu de 9 (daca ora lui de trezire era pana acum ora 8, ora de iarna). Se pare  ca stimulii luminosi, vizuali și auditivi ajută la reglarea ceasului biologic astfel ajutandu-ne si pe noi toti sa avem  acomodare usoara cu ora  vara.

2. Aerul de dimineata si expunerea la lumina puternica vor ajuta resetarea ceasului intern al organismului.

3. Încearcam sa facem totul conform noii ore, începand de duminică. Ne referim la ora de masa si la cea de somn. Daca cel mic este încă vioi si nu pare obosit este in regulă sa il lasam sa mearga la somn cu 15 minute mai tarziu decat merge de obicei. Încearcam totusi pe cat posibil sa nr apropiem cat mai mult de programul normal.

4. In zilele următoare, copiii și adulții ar putea sa nu fie in apele lor cateva zile, insa consecventa alaturi de rabdare sunt cheia succesului.”

Sursele straine pe langa aceste sfaturi adauga:

9. Sa reducem lumina in dormitor  si inchidem cu 30 minute inainte  de somn orice echipament electronic,tv, tableta, radio… Dimineata in schimb invers luminati bine casa. Astfel alungam somnul.

!!! Respectiv cand toamna vom face trecerea la ora se iarna vom inceca sa intunecam camera dimineata pentru a lungi orele de somn a bebelusului.

10. SE recomanda ca copilul  sa fie bine odihnit bine in aceasta perioada.

11. Sa fim  mai intelegatori  cu ei  si sa evitam sa faca crize  de varsta.

12. Sa petrecem mult timp afara chiar  sa luam micul dejun afara, sa profitam de plimbari lungi si multa joaca afara.

13. Rutina inainte de somn bine intarita, o baie calda, o carte si multa dragoste ii va chema la un somn dulce.

14. Acum la 2 anisori ai fetitei, am apelat  si la carti pentru copii   care  sa ii explic copilului  de ce facem aceste schimbari si cum va fi programul nostru pe viitor.

Am ales imagini din prima ei enciclopedie si din cartile ei de noapte buna.

Apropo sa nu uitam ca  pentru acomodarea  cu ora  de iarna  facem exact invers procesul ce tine de ora culcare, am explicat si mai sus adica inlocuim “mai devreme” cu “mai tarziu”.

Cam asa, cu rabdarea treci  si marea.

Ramaneti aproape, luni vin cu concluzii.

Va doresc sa dormiti bine si sa va treziti usor la ora dorita !

Surse  de documentare pentru articol:  Aiciaici si aici

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s